"Tekerek ezen-azon, ezt-azt..." - minden, ami tömény bringa.

BringaBuzi™

Belvárosi egyirányúsítás és új bringautak - Debrecen

2017. november 21. - korcs75

Nagyon jó videót tett közzé a Debrecen Megyei Jogú Város Hivatalos csatornája, ezért pacsi nekik. Sajnos kerékpáros szemmel végignézve az egyik szemem sír, másik nevet... Mennyi mennyi kerékpárút.... és ebből a legtöbb megint a járdára festve, megannyi helyen, ahol tuti konfliktust fog okozni a gyalogosok és a bringások között (de legalább óccó megoldás). Egyedül a Miklós utca az, ahol nagyon helyesen kerékpársávot alakítanak ki, a többi helyen marad a járdázás. 

Van egy sanda gyanúm, hogy a debreceni MK (Magyar Kerékpárosklub) részleg megint magára lett hagyva a fővárosban székelő országos MK központ által ebben a kérdésben (értem itt szakmai és érdekérvényesítési segítséget). De remélem, nem nekem van igazam és az önkormányzat nem engedett a nyomásnak!

Mindenesetre az utóbbi időben ismét iszonyat főváros központú lett az egész Magyar Kerékpárosklub, pedig volt egy fellángolás a vidék erősítésére (sajnos elég rövid ideig tartott)  Én speciel ezért nem érzem magaménak ezt az egészet, így úgy döntöttem ki is lépek.

Párban sárban a Medvés-körön

Itt az ősz. Vitathatatlanul, kegyetlenül, sárosan-lucskosan, szelesen, színesen, lélekemelően-akárhogy, de megérkezett. Elő lehet vakarni a szekrény mélyére száműzött átmeneti, vagy téli cumókat azoknak akiknek nincs "szezon", el lehet tenni, vagy rászegelni a görgőre a bicajt azoknak, akiknek van. Ennek megünneplésére mentünk egy karikát a medvés körön.

p_20171111_135008.jpg

Tovább

Bryton Rider 10

Volt egy Wahoo RFLKT kerékpáros komputerem....  itt a múlt időn van a hangsúly, mert egyszerűen felszívódott és/vagy átszublimált egy másik dimenzióba a Fertő-tavi hókamóka után. Bevallom nem sok funkciót használok az ilyen eszközökön, de van egy pár. A Wahoo-ban azt szerettem, hogy bringafüggetlen volt. Minden adatot a telóról szedett le és GPS alapú volt. Ha jött hívásom jelezte, ha jött sms kiírta. BLE-n (Bluetooth Low Energy) keresztül kapcsolódott így bár elem hajtotta, kb fél évig bírta egy elemmel.

Valami hasonlót akartam a régi helyére (az ugyanis már nem kapható). Ezért kaptam ferl a fejem  egy nemrég megjelent cikkre, a bikemag-on, a Bryton újdonságairól. Ott megvillantották az új  Bryton Rider 10-est, ami szintén  GPS alapú, ék egyszerű, kb. felrakod és mész típusú komputer. Ha igényed van rá (nekem nincs), simán bővíthetők funkciók (ANT+-os) plusz kütyük megvásárlásával. 

r100-pic-1_b0635cf.png

Gyorsan be is szerveztem egyet Taiwan-ról (igen ott olcsóbb + ingyenes a posta... és nem, nem izgulok a garancia miatt, mert az ebay és a paypal is bebiztosít, ha meg vissza kéne küldeni a a paypal fizeti, de miért kéne?!). 

Pár teszt erejéig felcsattintottam a városi cangámra is (lsd. előző post) tesztelgetni a Strava auto feltöltést, meg az applikációját. Hát a mobilos applikációja egy fos, nekem pl. 2 user-t is létrehozott kapásból, egy facebookos és egy mail&pwd autentikációval is. Igazán, én csak egy facsésat akartam, hogy megkönnyítsem a Strava szinkronizálást.   

Ha túlteszed magad az app hiányosságain és belövöd a user-ed, akkor viszont sima ügy. Én magán az órán semmit az égvilágon nem állítgattam át, az app-ban belőttem a strava-t és engedélyeztem, hogy jelezze az sms-eket és a hívásokat ami a telómra érkezik. Nem bántottam a kijelzőn megjelenő infókat se (ezt is az app-ból tudod módosítani). Felcsattintottam a bringára és gyerünk. Tökéletesen működött. 

Persze az igazi teszt egy montis kiruccanás volt, ahol az óra kapott rendesen: eső, felhős ég, hegyek, szóval közel se mondható ideális körülménynek egy GPS alapú órának. Ennek ellenére stabilan tartotta a jelet, beázásnak nyoma se volt (pedig kaptuk esőt rendesen) és strava-ra feltöltött adatok is stimmeltek. Mindeközben a mobilon (ami  a GLONASS-t is támogatja) szintén be volt kapcsolva az Endomondo összehasonlításnak. Ez utóbbi már szépen hibázgatott (ez szépen látszik a max sebességnél is) és plusz 3km-rel többet mért, mint a Bryton (a Bryton volt a pontosabb).

Amitől még tartottam az az üzemidő. A 4 órás terepezés után a kijelzőn a töltöttség jelző, még full-on (3 csík) állt, tehát az 1/3-át se "copálta" le az aksinak. Ennek tükrében, a több, mint 16 órás üzemidő, amit a gyártó ígér, reálisnak tekinthető (igaz erre kéne egy ilyen irányú teszt). 

Összegezve nagyon bejött ez a kerékpáros komputer. Igazi megfizethető árú (ebay ~14Eft) GPS-es óra, bővíthető funkciókkal. könnyű kezeléssel. Egyedüli negatívum "csak", a saját mobilos (+webes) applikáció, amire még bőven ráférne a fejlesztés.       

Winter is coming, na meg a konzol

Jön a tél, korábban kezd sötétedni, lassan itt az idő, amikor sötétben mész és jössz haza a melóból (bevallom, baromira utálom ezt a télben). Utóbbi időben, köszönhetően egy-két incsifincsi túlórás napnak, döbbenten realizáltam, hogy Debrecen külterületén, ahol én is gályázok, sötétedés után, random időközökben elfelejtik felkapcsolni a közvilágítást. Spórolnak vagy csak szar a rendszer, ki tudja?! Ilyenkor vaksötétben bolyongsz hazafelé, amíg el nem érsz a lakott területekhez. 

Félreértés ne essék, nem ninja-ban tolom (lámpa nélkül). De a BBB BLS-46 Spark lámpám bármennyire is tökéletes városi közlekedéshez, a full sötétben már elég kevés a maga kis 20 lumenje. Egy szó, mint száz, kell ett egy erősebb lámpa. Gyorsan fel is állítottam egy szempontrendszert, az elvárásaimmal:

  • Legyen kompakt (beépített aksi, USB töltés), mégiscsak ingázásra kell.
  • Aztán az se lenne baj, ha ~500 lumen környékén tudna, azzal már lehetne látni is, nem csak látszódni.
  • Mivel a komputer tartómon van gopro konzol, így fasza lenne, ha  lámpához is lenne, hogy fel tudjam rá "csattintani". 
  • Ne horror áron legyen, vagyis "kifussa a 'büdzsébő" (óccó , jó, nem cípősz).

Halk dobpergés..... és a nyertes: Lezyne Micro Drive 500XL

micro1_1.jpg

Jeeeeee, üdvrivalgás! Vagyis hát.... szép is, jó is, de gopro felfüggesztés nem jár a gyári csomaghoz, de legalább létezik! Kemény 3 dolcsi, de itthon nem kapható  (miéééééééééért?!?!?!?!?!?!) viszont külföldön igen.

goproadapter1.jpg

Erről a kis, buzi, műanyag frincfrancról van szó, ami ugyan 3 dolcsi, de lezyne webshopjában éppen ki van fogyva és máshol olyan horror postaköltséget nyomnak rá, hogy az ember haja égnek áll, mivel lazán megnégyszerezi a vételárat. Na neeeee.

Sebaj, elvileg egy standard csavar tartja az alsó gumipántot a lámpán és otthon csak akad valami átalakítóm, a kínai actioncam készletben, amit össze tudok hozni vele. Hát kiderült, hogy az a csavar nem is annyira standard, de egy kis buherálás után csak belekínlódtam egy gopro szabványos adapterbe:

cockpit2.jpg

"S lőn világosság"... és megelégedettség és fényerő! Amen.

 

Project 1X9 - tádááám kész

Jelentem az 1X9-es projekt sikerrel lezárult. Amennyire sokáig tartott összegyűjteni a dolgokat, olyan pikk-pakk lehetett összedobni az egészet. Minden klappolt mindennel, a váltó beállítás is max. 2 perc volt (azt hittem azzal eltökölök egy ideig, de nem). Mondanám, hogy teljes Shimano Alivio szett, de a Sunrace sor és kínai Motsuv narrow-wide lánctányér "belerondít" a képbe. Ami persze még pluszba kellett, az a már korábban emlegetett b-screw, b-csavar, amivel át tudod pozicionálni a hátsó váltót (ez egy M4-es 25mm-es csavar, amit ingyen vágtak hozzám a csavarboltban).

alivio_1.jpg

Jöjjön tehát a szett (hajtás, váltás), hátha valaki kedvet kap hozzá:

Shimano Alivo C-M4050-B2 hajtókar,
Shimano Alivio SL-M4000 váltókar
Shimano Alivio RD-M4000 hátsó váltó (9s)
Shimano HG53 lánc
Sunrace CSM990 11-40T
Motsuv Narrow-Wide 34T lánctányér
M4-es 25mm-es csavar

 

AbsoluteBLACK oval vs. Sram oval lánctányér

Nem mostani hír, de az 1X9 project kapcsán, az egyik kommentelő (akos27) megjegyezte, hogy Ő egy oval lánctányért használ. Bevallom én szkeptikus voltam régen az oval lántányérokkal kapcsolatban, de az absoluteBLACK elég meggyőző videót csinált erről és hát nem kevesebb, mint 3 évet nyomtak bele a fejlesztésbe. Engem meggyőztek, ki is próbálnám, ha ingyen hozzám vágnának egyet (jelenleg 56,99 €, ami az enyémre is felmenne). Ezért érthetően picit morcosak lettek, amikor a Sram jópár absoulteBLACK lánctányért berendelt tesztelésre, majd kiadta a saját (másolt) verzióját:

 

Nem vagyok otthon ebben a szabadalmi hókamókában lánctányérokkal kapcsolatban (se), de mindenesetre érdekes, hogy absoulteBLACK, nem megy bele egy szabadalmi perbe és a Sram se, egy rágalmazásiba. Hogy mi az igazság? Lehet, a kis cég a gatyáját is ráfizetné a pereskedésre és ezért nem akar beleállni, vagy lehet a háttérben már zajlik valami ... ki tudja?! Nagy valószínűséggel ez sose fog kiderülni.

SKS anywhere - kulacstartó adapter

Az SKS anywhere nem más, mint egy kulacstartó adapter (kulaccsal együtt is kapható), ami igazán jól jön, ha a vázadon nincs kulacstartó szem, vagy túl kevés van belőle (vagy olyan hülye vagy, mint én, hogy track vázzal mész túrázgatni). 

11231_anywhere_long_strap_detail_01.png

Mint a képen is látható felszerelése pofon egyszerű: meghúzod a két rögzítő pántot, majd tépőzárral rögzíted. Ennyi... A pántok belső oldalai szilikon csíkokkal vannak ellátva, megakadályozva a csúszkálást. Bevallom voltak kétségeim ezzel kapcsolatban, de meglepően stabilan tartják a kulacstartót, pedig 1 lityis kulaccsal bőven mentünk rázós, murvás részeken is.

sks.JPG

Az ára igazán baráti, hiszen a kulaccsal együtt ~4500Ft, kulacs nélkül ~3000Ft körül mozog. A minőségre nincs panasz, ahogy megszokhattuk már az SKS termékekkel kapcsolatban. Természetesen nem csak kulacsot rögzíthetsz vele, hanem bármit, ami kompatibilis a kulacstartó rögzítéssel, sőt ha elég hülye vagy, még egy banánt is vígan felrakhatsz a vázra.     

Project 1X9 - Kínai narrow-wide

Az 1X9 projekt szépen halad, megérkezett a legtöbb cucc, már csak a hátsó váltó hiányzik. A csavar boltban már beszereztem a kultikus, hosszabb B csavart és a 11-40-es sunrace sor is megérkezett.

img_20170922_074906.jpg

Amit pluszban rendeltem a rendszerhez, az egy aliexpress-es narrow-wide lánctányér. Eredetileg nem akartam hozzá narrow-wide-ot, mivel az alivio 36T-s tányérját, akartam használni, de baromira kíváncsi voltam, milyen minőségű és mennyire használható egy ilyen, 7-8 dolcsis cucc. A hajtókart már beraktam a bringába, így hamar kiderült, hogy a régi sorral, váltóval és egy "enyhén" megnyúlt lánccal, igencsak hajlamos a láncledobásra, vagyis jól tettem, hogy beruháztam egy ilyenre. Amikor befutott (alihoz képest igen hamar) a kínai "csoda" igencsak meggyőző látványt nyújtott:

narrow_wide.jpg

Én CNC hibát nem fedeztem fel (na jó, ezen a területen nem is vagyok egy "szakembör") és a fogak kialakítása is elég meggyőző, a meglévő Raceface-hez viszonyítva. Persze a puding próbája az evés, vagyis használat közben fogja megmutatni mennyit is ér igazán. De azt kell mondjam, így első blikkre megéri azt 7 dolcsit.   

Hétfő reggel

Borús idő, hétfő reggel, suhanok az utcán, miközben belém nyilal, hogy "oppá... otthon maradt a belépőkártyám" Egyébként is nyűgösen keltem és ez baromira nem hiányzott így félúton, de hát csak egy szokásos hétfő reggel. Minden sz@r. Megyek visszafelé az felsőbbrendű úton, befelé dugó ezerrel, de kifelé lehet haladni. Késésben vagyok megtekerem, jön a kereszteződés, csökkentem a sebességet, jobb félni, mint megijedni (legutóbb is úgy ütöttek el, hogy nekem volt elsőbbségem).  Hiába van stop tábla a kereszteződésben, csak jön kifelé egy autó. Jobban fékezek, mert nem úgy tűnik, mint, aki meg akar állni, de végül az út közepén beletapos a fékbe. A kocsi bebólint, én intek neki, hogy ez mi volt, erre ő "barátian" elkezdi szidni a jó édes anyukámat.

capture_2.JPG

Ha nem hétfő reggel lett volna és nem lettem volna "idegállapotban", hagyom a picsába ezt a tajparasztot, de ott elszakadt a cérna így a köv. kisutcába le, hátha elkapom a pirosnál a Lidl kereszteződésében. Elkaptam. Még csak közelítettem felé, de már tekerte le az ablakot. Kérdezem tőle, nem túl nyugodtan:

- Ez meg mi a fasz volt?
- Elengedtelek, nem?! Egyébként meg ne emeld fel hangod, mert itt ül hátul a kislányom.

WTF?! Anyázni lehet, mert az belefér a gyerek előtt, de én ne emeljem fel hangom... gyönyörű! Az év apukája díjat ott helyben odaítéltem volna (NEM). Rögtön meg is kérdezem tőle, hogy akkor az az anyázás mi volt? De válasz helyett elkezdett mantrázni:

 - Elengedtelek, nem?! Elengedtelek, nem?! Elengedtelek, nem?!

Hát köszönöm szépen, hogy elengedtél egy kereszteződésben, ahol nekem volt elsőbbségem és még jól le is anyáztál. Volt értelme utána menni? Semmi... nem is szoktam beleállni az ilyen szitukba, mert tök fölösleges. Most csak az időjárás, az otthon hagyott belépő, a koránkelés és úgy cakkonpakk, a hétfő miatti lelki nyomorom nem vette be az indokolatlan anyázást. Gondolom a faszi is késében volt az iskolából a gyerekkel, lehet a felesége is leb@szta és egyszerűen rajtam élte ki a hétfő reggeli frusztrációját. A piros zöldre váltott, éreztem, hogy ennek semmi értelme ő elindult egyenesen, én meg balra...

Befelé menet, még két autó húzta be magát a padka mellé a dugóban, hogy ne tudjak elmenni mellettük (ha nekik szar, legyen már nekem is) és egy gallyazó állt be a bringaútra a kisteherrel, hogy ne lehessen elmenni se jobbra-se balra mellette... hétfő reggel, de szeretlek!  

 

Project 1X9 - Csepel Woodlands Pro

Valamikori régi nagy álmom volt az 1X9 és láss csodát a világ elindult az 1X-es rendszerek irányába, sőt kezdik már kicsit túltolni... én is túl vagyok már egy, azóta baromi jól működő 1X10-es rendszer építésén, de az egy másik sztori és olvashatsz itt, az oldalon róla.  Na de vissza az 1X9-re!

Ritty imádja a 650B-s Woodlands Pro-ját, én kevésbé... Nem magával a bringával van bajom, mert az egy alapkivitelhez képest, iszonyat jó tuning alap, a váz is tetszik és hát ennyi pénzért, mit vár az ember. Amiért kijárna a virtuális saller a bringának, az a saját márkás (Csepel) hátsó agy (ami egy fos), a 3X8-as váltás és a fékkarba integrált váltókar. Az agy kotyog... és nem azért, mert valami nincs kellően meghúzva... neeeem, ez a természetes viselkedése. A fékkar és a váltó egybetöketlensége pedig maga után vonja, ha pl. cserélni akarod a 8-as sort pl. esetünkben 9-esre, akkor bizony a fékkart is cserélned kell. Szomorú, de gondolom ennyiért, ennyi fért a keretbe.  

Maga a váz egész jól sikerült, a teló alap, a hajtókar négyszögtengelyes, de ennyi pénzért ne várjon jobbat az ember. Ritty imádja, a néha előjövő kattogással együtt (én megőrülnék tőle). Az agyamban már rég megérett a problematikus alkatrészek cseréje, de menrég kiderült, hogy az első váltót iszonyat ritkán használja (legutóbb Kékestetőre felfelé, ami nem ma volt), így rögtön vérszemet kaptam: Át kell építeni 1X9-esre!!!

A terv a következő:

- Első hajtókar megy a levesbe és helyére jön egy integrált tengelyes Shimano FC-M4050-B2 Alivio, egy tárcsával (36T vagy 34T)... azért ez, mert röhejáron be tudom szerezni, bár képben volt még egy Sunrace FCMX00 is... 
- Első és hátsó agyak helyett is Shimano Alivio vagy Deore agyak.
- Hátsó sor csere, egy Sunrace CSM980-ra, ami a gyártó wide range 9-es sora (11T-40T, 11-13-15-18-21-24-28-34-40)
- Hátsóváltó és váltókar csere (min Alivio, de ez függ, hogy melyik szériát lehet megmókolni, hogy kezelje a 40-es tárcsát).
- Új fékkarok.

Bevallom őszintén, nem számolgattam az áttétel tartományt. A cél ugyanis az lenne, hogy a mostani, városban használt kb. 3 hátsó fokozat meglegyen és ha netalántán hegyre megyünk, oda is legyen egy megfelelő fokozat.