"Tekerek ezen-azon, ezt-azt..." - minden, ami tömény bringa.

BringaBuzi™

Folding bringa, MÁV pokol

2023. szeptember 14. - korcs75

Hű baromi régen volt már saját poszt, de hát a szabadidő mostanában elég luxus volt nálunk. Azóta sajnos Csöpit el kellett passzolnom és nem azért, mert meguntam volna, hanem mert az árát beletoltam egy folding, avagy összecsukható bringába. Az ok igen egyszerű: egy sajnálatos eset miatt, igen sokszor kellett igénybe vennem a MÁV szolgáltatásait. 

A hozzá értők mondhatják, hogy jó-jó de Csöpi is 20 colos kerekű gép volt, amit ingyen lehet szállítani a vonaton. Ez igaz is, de és itt jön az első hasznos infó, bár ingyen szállítható, de InterCity vonatokon helyjegy köteles. Bár nulla forintodba kerül, de kérned kell egy nulla forintos helyjegyet, ha ilyenbringát akarsz szállítani IC-n. Ebből következik az, hogy ha nincs az IC-n  kerékpár szállításra kijelölt vagon, akkor pl. egy Csepel Frisco-t nem szállíthatsz, mert arra kötelező a bringa helyjegy. Ez alól valamennyire kivétel az összehajtható bringa, ami 20 colos vagy annál kisebb kerékkel rendelkezik, ha összecsukod és poggyászként viszed. Bár van egy két érdekesen ellentmondó rész a MÁV szabályozásban, de az összecsukott bringával nem szoktak kötözködni.

Az megint egy érdekes dolog újra megtapasztalni a MÁV-ot. Sajnos igazak a sajtó értesülései 8 vonatból 6 tuti késik és az a maradék 2 is késni fog, mert bevárja a késő csatlakozásokat. Én kb. 160km-t ingáztam 2 átszállással. Mindkét átszállás alsó hangon 45 perc várakozási időt is magába foglalt. ebből az egyik átszállást + várakozást + menetidőt váltottam ki bringával (kb. 8km-t) ami időben úgy 45 percet spóroltam. Az utazásaim alatt egyetlen egyszer sem érkeztem pontosan a legnagyobb késésem másfél óra volt (összesített menetidő úgy 4 óra körül van). A legnagyobb késénél jogosult voltam visszatérítésre, ami az adott szakasz jegyének 25%-a, de ezt se fizették ki, mivel 1000Ft alatti összeget a MÁV nem fizet ki, csak akkor, amikor összejön a "kötbérekből" halmozatilag a 1000Ft feletti összeg. Hmm.. ezzel a hozzáállással mi lenne, ha én se fizetnék az 1000Ft alatti jegyekre, csak akkor ha már meghaladta az 1000ft-ot az utazásaim összértéke. Szóval érdekes egy állat ez a MÁV.

A lényeg a lényeg beruháztam egy folding bringára,mégpedig egy számomra nem annyira ismeretlen SAVA brand (kell nekem követni a China Cycling youtube csatornát)  Victa 6.0-ás  modelljére. Persze először én is Tern - Dahon - Riese Müller - Brompton négyesben keresgéltem, de aztán szembe jött a SAVA, ami shimano cuccokkal, karbon vázzal (!!!) jóval áron alul, akciósan kapható volt az alzán, 3 év garanciával.

Aki nem ismerné és szerintem sokan vannak így, maga a brand-et egy kínai tulaj alapította Németországban. A koncepció az volt, hogy kizárólag karbon vázas bringákat gyártanak és forgalmaznak, ahol maga a gyártás Kínában, de a design, a tervezés és a minőségellenőrzés Németországban fog folyni, így kialakítva egy versenyképes piaci árat. Ez így is ment egy darabig, aztán Kínai tulaj mindent átvitt Kínába. Valami pitty-putty lehetett az elválásnál, mert jelenleg van a kínai és van az európai része a márkának (az, hogy ez egy és ugyanaz, az kérdéses, mivel vannak ugyanolyan modell-ek, de más néven futnak és a kínálat is eltérő. pl: a Victa modell Kínában Z1 néven fut). Ez utóbbi európai rész a cseh, lengyel, osztrák és német vonalon mozog és mivel az alza cseh cég, így kapható náluk is. 

A SAVA a bringások közt elég megosztó márka, van aki isteníti, de van, aki szerint egy szemét, mindkettőről van elég Youtube videó (főleg a karbon vázak minősége elég hektikus, gondolom nem mindegy, hogy hol végzik a minőség-ellenőrzést). 

Én akciósan jutottam egy victa 6.0-ás folding bringához, aminek a jelenlegi ára 350Eft körül mozog az alza-n, ami egy shimano-val szerelt karbon vázas, 10 kilós összecsukható bringánál, kb. még akció nélkül is hihetetlen ár kategória. Főleg úgy, hogy a saját (EU-s) honlapján is €1499 és a Kínában Z1 néven futó változaton is $1369 árcímke virít. Ahogy, már említettem, 3 év forgalmazói garancia (by alza) és 15 év gyártói váz garancia van rá (ez utóbbi persze erősen kétséges, de hátha). Nem véletlen, hogy a futár előtt bontottam ki a csomagot, mert elég hihetetlen deal-nek tűnt ez az egész. De kicsomagolt bringa az volt, amit ígértek. 

A bringa összecsukott állapotban érkezett, "készre szerelve", valid 10kg körüli tömeggel. A kormány volt csak teljesen leszerelve, de nem egy bonyolult úgy felrakni. Természetesen megint hiányzott minden magyar leírás, gyári manual, ami nem meglepő az alza-n vásárolt cuccoknál. Egy QR lód volt a bringán, azt beolvasva lehet letölteni egy általános használati útmutatót és service manual-t letölteni és a 15 éves vázgarira felregelni.   

Mivel utána néztem, mind a folding bringáknak, mind a SAVA-nak, így a behajtható műanyag pedált (ami elég fos) kapásból cseréltem egy fix platformra, de ennyit simán beáldoz az ember az összecsukhatóság oltárán. Amire figyelni kell, hogy a SAVA, mint a legtöbb kínai brand, hajlamos csontszárazon készre szerelni. Vagyis ahol zsírozni kéne ott kimarad a kenőanyag. Ez itt is így volt, szóval szétkaptam a bringát és bezsíroztam ahol kellett és menetkész volt a kicsike.

... és akkor jöjjön a feketeleves. Az összecsukható bringák legnagyobb baja a kormányropogás. Minél több állítható komponenst tartalmaznak, annál nagyobb az esély, hogy belefutsz. Itt lehet játszani a csavarok újrahúzásával a megfelelő nyomatékkal, újrakenéssel, speciális hézagolók használatával stb. Pl a Tern bringák kormányának (az összecsukható kormányszárról beszélek) gyártásánál a precíz illeszkedésre iszonyat nagy hangsúlyt fektetnek, a kormány nyikorgás/ropogás elkerülésére miatt. Én is belefutottam kb. 2 hétig hallgattam és nálam a rögzítő kampó meghúzása jelentette a megoldást az újrakenés után (a képen az az ezüst téglalap közepén lévő csavar):

20230913_125906.jpg

Letoltam vele pár utat és egy Tisza-tó kerülést is, ami után újra kellett állítani a a hydro-s tárcsafékeket, mivel azok vannak rajta, igaz egy alap modell, de tökéletesen elegendőek erre a bringára. Ami nagyobb gond volt, hogy a hátsó agy felől elég nyikorgó hangot kezdett hallatni, mint kiderül a hátsó kerék küllői nem voltak normálisan meghúzva és ennek ellenőrzése kimaradt az első alaposabb átnézéskor.

Mióta megvan a bringa kapott egy új ESI markolatot, a meglévő ergonomikus helyett, ami nekem nagyon nem jött be, meg persze egy Knog Oi klón csengőt (Spyral Copper)  és a Quad Lock mobil konzolját.

20230913_125915.jpg

A nyerget is lecseréltem, mert nagyon nem szerette a seggem, így felment rá egy Ergon SF nyereg:

20230913_125920.jpg

Mostani állapotában, már nem nyöszörög, egész jól használható kis bringa lett (az SKS Velo 55 kid sárvédőt is én pattintottam rá, de az már amúgy is útban volt Csöpire):  

20230913_125929.jpg

Amit még lecserélek majd, de nem sürgős és használható, a hátsó sor és lánc. Bár a lánc nem rossz egy KMC K9-es és a SUGEK(???) hátsó sorral sincs semmi baj, de tudjuk, hogy Shimano a Shimano-t szereti a legjobban (Shimano Sora váltás van rajta). A külsők is egy alap CST modellek, vagyis nem a legjobbak, azokon is simán lehet majd tuningolni.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bringabuzi.blog.hu/api/trackback/id/tr8218213647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása