"Tekerek ezen-azon, ezt-azt..." - minden, ami tömény bringa.

BringaBuzi™

Sturmey Archer S2 karbantartás

2017. július 11. - korcs75

Amikor meghallom, hogy egy agyváltó örök élet, meg egy nap, akkor én csak mosolygok, mert tudom, hogy ez a legenda leginkább abból ered, hogy sokkal ritkábban kell őket karban tartani, mint egy normál váltót, ami persze nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem kell.

Az apropója ennek a postnak, hogy az S2-es agyváltóm, elkezdett picit "reszelni", úgyhogy gondoltam egyet, szétkapom. Kap friss kenőanyagot, kicserélem a csapágyakat, a kónuszokat, jobb lesz mint új korában. Hozzá is láttam az alkatrészek felkutatásának, amiben a következő robbantott ábra volt segítségemre (képre kattintva pdf-ben elérhető):

sa2.JPG

Én Angliából rendeltem a cuccokat egy kis közreműködéssel (kösz Gábor), mégpedig ahogy írtam, új csapágyakat, kónuszokat. 2 hét alatt itt is volt a cucc, de nem is siettem, mert úgy voltam vele, hogy spéci bontó szerszámot, az egész szétbontásához, úgyis 2 hétre ígérték idehaza. A cucc megjött, de spanner nem, de mivel baromi bártor voltam (igazából hülye) így is nekikezdtem a szétszerelésnek. 

A kónuszoknál található csapágyak cseréjét, normál szerszámokkal kb. lehetetlen cserélni (ábrán 3.), ugyanis ehhez el kell távolítani a porfogót (ábrán 4.), de ezt úgy kiszedni, hogy ne menjen tönkre, kb. lehetetlen küldetés. Ha mégis nekivágsz, ne feledkezz meg, hogy ilyet is vegyél hozzá és ne járj úgy, mint én! Jól sejted, nálam ez kimaradt.

A másik istenes kihívás, a fentebb említett célszerszám nélkül (ábrán 24-es számmal), az a fenti ábrán látható 6-ossal jelölt Ball Ring kiszedése, kicsavarozása. Próbáltam körmös kulccsal, de felejtős, így maradt a satu, amivel óvatosan le tudtam csavarni. Régebben, az ezermester apósom által készített célszerszámot használtam bontásra, de az valahol eltűnt, a garázsuk mélyén mindent felszippantó fekete lyukban.    

Amikor sikerült lebontani az egészet, meglepődve konstatáltam, hogy bizony rozsda foltok vannak az agyváltóban. WTF?! Bizony bizony... a kónuszoknál a tömítés nem túl profi és a 4 évszakos használat megtette a magáét. Gyorsan darabokra szedtem és lepucoltam mindent, így jöhetett az összerakás. A robbantott ábra ebben is segít, de akinek van egy kis műszaki érzéke nem nagyon tudja elrontani.

Igazán két nagy szívási lehetőség van. Az egyik, hogy az ábrán 19-essel jelölt résznél a racsni kalapácsok rossz irányba néznek összerakáskor. A poén, hogy így is faszán összerakhatod, csak mivel ezeknek a nyitott-zárt állásától függ a 2 sebességi fokozat, egy kőnehéz egysebis agyat fogsz kapni. Röhejesnek hangzik, de baromi könnyű belefutni, mivel a rugó, ami kinyomja, egyben hajlamos átfordítani a kalapácsokat, ha az ábrán 20-assal jelölt részről lehúzod.

A másik hiba lehetőség, szintén összerakásnál, hogy a 16-os számú csavarokat nem húzod meg eléggé, így a 17-es rész el tud fordulni. Ilyenkor hiába fog minden klappolni, de pont a hátratekeréskor, amikor a fokozatok közötti váltás menne, semmi nem fog történni. Az első verziókban itt még csak egy csavar volt a rögzítésre, az újabbakban kettő van, hogy ellen tud húzni és ne lazuljon le. Én összerakásnál odapöttyintek mindig egy kis csavarrögzítőt is, biztos, ami biztos.

Az összerakás nem egy túl bonyolult és az ábrán 7-essel jelölt HSA438 csapágy (igazából golyóskoszorú) és kónuszok cseréjével igazán baráti hangja lett az agyváltónak (megszűnt a "reszelés"). Kenőanyagnak, jobb híján, egy shimano láncolajat  nyomtam a bele, de erősen gondolkodok spéci, agyváltóhoz kapaható kenőolaj beszerzésén. Véletlenül se használj zsírt, maximum, ha valami spéci agyváltóhoz valót találsz (ha jól emlékszem shimano-nak van ilyen). Emlékszem amikor az enyémet visszaküldtem garanciális javításra, akkor a rá következő télen, a szervizben belenyomott zsír annyira beállt, hogy kalapácsok nem reteszeltek, így szinte fixiként működött az hátsóagy.  

Zárásként még annyit, ha valamit nem tudsz itthon beszerezni (elég sok alkatrész kapható itthon is, csak neten keresésre használd a H-s kódokat), akkor ajánlom az angol SJS Cycle-t. A webshopjukban szinte minden kapható és a szállítási költség se túl húzós náluk.   

A bejegyzés trackback címe:

https://bringabuzi.blog.hu/api/trackback/id/tr2112656871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2017.07.12. 07:17:23

Az a baj hogy nálunk kevesen értenek hozzá és vállják el a karbantartást, esetleg javítást. Egy shimano 8as agyváltóhoz kerestem szakit. Elég nehezen ment.

Burgermeister 2017.07.13. 06:22:33

@korcs75: Ezek után kukáztam a bringát és visszatértem a hagyományos rendszerhez. Sajnos, pedig a koncepcio jo lenne. De még nem elég kiforrott. Nem véletlenül nem terjedt el!!! Bonyolult, nehéz, drága alkatrészek, karbantartáshoz és szereléshez nincs szaki.

korcs75 · http://bringabuzi.blog.hu 2017.07.13. 08:21:38

@Burgermeister: Amihez van utánpótlás, meg márkaszerviz az a Rohloff, de az "picit" más árkategória. Sajnos a gyártók se az agyváltók irányába mennek el, pedig lehetne ez a jövő. Persze így kevesebb kopó alkatrész lenne, ami a gyártóknak eleve nem érdeke. Viszont amíg kis szériás manufaktúrákban gyártják, esély se lesz, hogy megfizethető áron hozzájuss és szakembert találj. A Pinionban bíztam egy picit, de ahhoz is spéci váz kell, ami pluszban megint elég nagy költség, ráadásul az sem egy tömeg-gyártott cucc. De ezeket kár is leírnom, mert, aki kicsit foglalkozott az agyváltók piacával, ezeket a tényeket úgyis tudja, a többieket meg nem érdekli;-))))

Stefan_Schneider 2017.07.13. 09:54:17

Nekem sima váltóm van, 10 éve rá se néztem és ugyanúgy működik mint új korában :)

Stefan_Schneider 2017.07.13. 09:55:58

Ja és gyakorlatilag minden nap használom, télen is. És gyakran a szabad ég alatt tárolom.
süti beállítások módosítása