Leszögezem így, az elején, hogy baromi nehéz írni egy olyan termékről, amiről már, eddig szinte minden bringás médiában megjelent bemutató. Mi az, amit pluszban hozzá lehet tenni még? Nem sokat, talán csak az egyéni benyomásokat, véleményeket. Szóval megpróbálok ezen a talajon mozogni ebben a postban, kevesebb műszaki leírással, több szubjektív véleménnyel a Csepel Deepspace bringáról.
Amikor a Csepel gravel bringájára gondolok, rögtön eszembe jut egy másik cro-mo projektjük, a Woodland Expert. Nem tudom kinek van ilyen váza, de szerintem akinek van, az baromira nem bánta meg, hogy beszerzett egyet. Amikor kijött, ár-értékben, közel s távol nem találtál hasonló csúszópapucsos, tárcsafékes, 29er, crmo vázat a piacon és mégis ment a fújolás, hogy "úristen mennyibe kerül". Persze hiába magyaráztad, hogy figyu ennél csak drágábbat találsz és csak külföldről, erre is meg volt az általános válasz: "Jó, de ez csak egy Csepel.".
Később (sajnos) ezért nem jött ki a 650B-s verzió, mivel a 29er se fogyott úgy, ahogy tervezték. Szerencsémre nekem sikerült beszereznem egy, a mai napig használt és imádott prototípus vázat és csak sajnálni tudom, hogy nem lett belőle sorozatgyártás.
Na de térjünk vissza a Deepsapce-re, a Csepel cro-mo gravel bringájára, amiről, ahogy megjelentek az első cikkek és (főleg) az ára, rögtön be is indult a "baromi drága", "csak egy Csepel" komment cunami. Bár azt minden cikkben megemlítik, hogy a váz ugyanott készül, ahol a Ritchey és Marin aktuális acél vázai, vagyis igen jól látod, hogy Ritchey bácsi se a garázsába puszilgatja össze neked a sukár acél vázad, hanem bármennyire is mellbe üt a valóság, azt is Taiwan-on rakják össze, ez valahogy senkit nem érdekelt. Pedig, ha a Ritchey cro-mo vázát (Outback) nézzük, az 1399EUR, a Deepspace 600EUR és bár az összehasonlítás picit sántít, hiszen a Ritchey triplán húzott csövekből készül, de cserébe bárki, aki meglátja a feliratot a vázon, maga alá csokizik a gyönyörtől és olyankor már az ár sem számít, ellenben a Csepellel.
De jó, hagyjuk a Ritchey-t nézzünk egy olyan márkát, ami szerintem jó összehasonlítási alap, ez pedig a Gensis. A méltán híres cro-mo váza ebben a kategóriában a CROIX DE FER, amiből a sukárabb verzió Reynolds 853-ből, az olcsóbb Reynolds 725-ből készül. Ez utóbbi ára £499.99 (~582EUR), ami már pariban van a Deepspace-szel. Itt azért le kell mondanod az átütő tengelyekről, bár a felhasznált acél valamivel jobb, mint a Deepspace-nél. Hát nehéz döntés és nem is kell döntened, mivel ezzel csak azt akartam megmutatni, hogy egy ilyen típusú cro-mo vázszett ára ebben az árkategóriában mozog, függetlenül attól, hogy milyen matrica/festés van rajta.
Hűűű... ezzel a témával kicsit többet foglalkoztam, mint szerettem volna, így térjünk gyorsan vissza a Deepspace bringára.
Az általam tesztelt verzió, az egyik alap, Sora felszereltségű volt. A Sora szettről nem szeretnék itt se írni, megtették már helyettem mások szerte a világban, de azt kb. mindenki tudja, hogy az R3000-es, az egyik "best low budget" szett jelenleg a piacon. Ez a felszereltség 1500EUR, ami soknak tűnhet, de ha a csak vázszett és DT Swiss C 1800 Spine 23-as kerékszett árát nézzük, akkor valahol érthető. Az igazi kérdés az, hogy hova akarták pozicionálni ezt a bringát? Kérdem én azért, mert a váz + kerékszett már túl jó egy Sora + Csepel kiegészítős bringához...
..és itt jönnek be azok a dolog, amit utáltam a komplett bringában: pl. a saját márkás a nyeregcső. Ezt a fajta egycsavaros rendszert pontosan beállítani az általad használt nyereg pozícióhoz nekem mindig is halál volt. A másik a nyereg. Ez szintén saját márkás Csepel WAK Sport, ami lehet valakinek kényelmes, de én tuti első körben cserélném le, annyira nem passzoltunk.
Az utolsó, amit kukáznék az a bandázs, ami nem fogod kitalálni, de szintén a Csepel brand-ből jön (Csepel Flux Gel tape). Ez már eleve úgy nézett ki, mintha több éve használnák (kemény volt a tesztidőszak tuti). Hopp és láss csodát, már megint ott vagyunk, hogy ezek mind alap Csepel cuccok, amik ugyan elmennének egy olyan gépen, ahol a váz és kerékszett nem lóg ki ennyire az összhatásból, de itt már szembetűnően nagy a kontraszt a minőségben.
Ha össze akarnám hasonlítani valamivel, akkor pl jó alap Ritty Superior-ja, ami szintén gravel, szintén Sora szettel szerelt, de annál, a nyereggel és bandázzsal, ami az első tényleges érintkezési pontod a bringával, nem spóroltak. Oké, nem kell rá egy Brooks nyereg, mint amivel a 105-ös szettel szerelt verziót adják, de pl a Superior-nál egy Selle Royal Performa-t belefért. Jó tudom, minden kompromisszumról szól, De (!!!) egy minőségi kategóriába pozicionált bringánál én már a Sora szetten is elgondolkodnék, nemhogy a nyergen és a bandázson.
Viszont, ha a kerékszettet és a vázat nézem egyben és külön is hibátlan, még úgy is, hogy a DT Swiss C 1800 Spine 23, az olcsóbbik kerékszett a kínálatban.
A váz tipikusan az a váz, amit egy "ha egy bringám lehetne" gondolatjátékban simán kiválasztanál (na jó max titán csövekből). Városban, murván, országúton mindenhol megállja a helyét, akár felpakolt csomaggal is, mivel csomagtartó, sárvédő, kulacstartó szem van rajta bőven. Simán tolhatnál vele egy párnapos bikepacking vagy egy világkerülő túrát is, majd ezek után, bemehetsz vele dolgozni.
(Halkan hozzáteszem, hogy a Schwalbe G-One All-round verziójával, az SKS Raceblade Pro XL sárvédőt beállítani külön művészet, mindezt úgy, hogy a G-One Speed-vel simán, kínlódás nélkül pattintod fel. Szal városba inkább a Speed-et válaszd, ha hasonló gummán és sárvédőn töröd a fejed)
A dizájn... A kék és barna vázszett nekem nagyon adja, főleg, hogy az Woodlands Expert-em is barna (jól mutatna egymás mellett, hehehehe). Ami érdekes, hogy 5 emberből 4-nek a barna vázszetten található levél mintáról a Budmil jutott eszébe. Az én ízlésvilágomnak a felhasznált motívumok (a kéken bogyók, a barnán levelek vannak) kicsit csajosak, de én deepsapce feliratot is átraknám az alsó vázcsőre és a Csepel feliratot "száműzném" a felsőre, ezzel is erősítve, hogy ez nem "csak egy Csepel". A bogyókat és leveleket, simán lehagytam volna (bocs), de a dizájn mindig is egyéni ízlés függő, van akinek biztos ez jön be.
Összességében kicsit féltem ezt a projektet, mert a váz nekem nagyon bejött. Ha nem lenne egy nemrég vásárolt, hasonló gépem, simán elgondolkodnék egy vázszett beszerzésén és építenék belőle valami durva gravel gépet. Ami mellett viszont nem mehetünk el, hogy itthon ezek az árak, bármennyire is pariban vannak a saját kategóriájukban (cro-mo gravel, átütőtengelyes), sokaknak bizony már megfizethetetlen és inkább választanak egy "nevesebb" gyártótól, egy alu+karbon vázas, lényegesen jobb felszereltségű cangát, mint egy Deepspace-t Sora-val. Őszintén..?! Én simán kihagynám a kínálatból az alacsonyabb felszereltségű verziókat és a közép és az a feletti kategóriára lőném be a kínálatot, ezzel is ráerősítve, hogy ez a bringa már nem "csak egy Csepel".