Nagyon sokan kérdezgetik tőlem, hogy mennyiért lehetne kihozni egy olyan bringát mint az enyém és/vagy Ritty rózsaszín csodája, meg hogy építenél e nekem hasonlót. A válaszom az elsőre attól függ, a másodikra az, hogy nem (lentebb kifejtem miért).
Volt már nullszaldós bringaépítési projektem is ismerősöknek, de általában mínuszban jövök ki az ilyen felkérésekből. Miért? Mert ha már tőlem jön, akkor ne legyen fos alkatrész s bringán, csak olyanok, amik használhatóak, tartósak. Viszont ez párszor magával hozta, hogy a végeredmény már általában nem fért bele a büdzsébe. Ilyenkor saját szakállamra megvettem a jobb és tartósabb alkatrészt és lenyelem a különbözetet, mélyen hallgatva, hogy mennyi az annyi (Jó hülye vagyok mi?!).
Ezt még eljátszod egy közeli barátnak, vagy egy családtagnak, de másnak már nem. A "másoknak" az marad, hogy próbálom meggyőzni őket, hogy ne építsenek bringát egy bizonyos árkategória alatt, mert a nulláról nem fogják tudni kihozni olcsóbban, mint ahogy egészben megveszik a boltban.
Vannak persze trükköző boltok, akik saját vázat vagy általuk épített bringát (fixi, single speed) igazán olcsón adják. Látványosak , szépek távolról, de ha közelebb megyek kapásból megmondom mik fognak lerohadni róla az első hónapban. Ne legyenek illúzióink egy 40 Eft-os vázzal szerelt single speed csak úgy jön ki 100000Eft-ból, ha bizonyos alkatrészekből a legalját szerelik fel rá. Ha minden csilivili lenne rajta, akkor nem jönne ki a matek.
Vegyük példának okáért a Pinky-t, Ritty frissen megépült single speed-jét. Jó tudom, a hajtáson nem spóroltam, mivel melóba járósnak épült és ez a kombó már bizonyított az én gépemben. Ezen felül volt sok saját alkatrészem többek közt a váz+villa kombó, de mi van akkor, ha nincs otthon semmid és nulláról akarod megépíteni? Nos tessék itt vannak a számok, mi lett volna ha Pinky-t a nulláról kellett volna felhúzni:
Csepel Goto ahead kormányfej | 4230 Ft |
Csepel RoyAL '19 fixi váz | 39015 Ft |
Csepel imbuszos nyeregcső bilincs | 1692 Ft |
Csepel Stupor országúti fék 2db | 9992 Ft |
Ideal carbon villa (ebay) | 9000 Ft |
Spyral teflonos fékbowden 2db | 1440 Ft |
Spyral fékbowden ház (4m) | 1040 Ft |
Csepel Ringo országúti felni 2db | 14450 Ft |
Schindelhauer thinbike single speed hátsó agy | 36000 Ft |
Shimano Alfine FC-S501 hajtókar + SM-BB4600 középcsapágy | 29000 Ft |
Csepel Luxus Első Agy | 11000 Ft |
Sapim Leader 2,0mm fekete küllő + anya 64 db | 9600 Ft |
28X622 continental ultra sport 3 2db | 10100 Ft |
Continetal belső 2db | 1600 Ft |
Continental Easy Tape 2db | 3400 Ft |
KLS CRX 50 hajlított MTB kormány | 4580 Ft |
Kormánycsapágy | 4000 Ft |
Spyral Speed light pedál | 8900 Ft |
Csepel szilikon markolat | 3600 Ft |
KLS nyereg | 3200 Ft |
Csepel lumber fékkar 2db | 8400 Ft |
Fényezés (pink + csillám) | 15000 Ft |
Csepel Wak nyeregcső | 3990 Ft |
Zefal shield r30 | 9600 Ft |
Összesen: | 242829 Ft |
A legtöbb árat az ebike webshopjáról néztem és a végeredmény közel 250Eft (!!!) és egy single speed bringáról beszélünk, aminek a legtöbb alkatrészét a Csepel cuccaiból állítottam össze. Okés, benne van egy rózsaszín fényezés, amit, ha levonsz kapsz 235Eft-ot.
Hasonlítsuk össze ezt az árat pl az ünnepi kiadású ROYAL 1928 ALU komplett bringa árával, ami 210Eft körül van, egy cr-mo Csepel ROYAL 4*-os komplett bringa meg kb.180Eft. Még, ha pluszban rá is dobod a sárvédő 9600Ft-os árát , akkor se érdemes alkatrészenként, újonnan összevásárolni és otthon megépíteni, főleg ha belegondolsz, hogy 280EFt-ért már a Decathlonban 105-tel szerelt gravel bringát veszel.
Visszatérve a legelejére és megválaszolva a "miért nem"-et: A válasz egyszerű, fost nem akarok rásózni senkire, amennyibe meg egy számomra elfogadható minőség kerülne, annyit meg úgyse adnának ki érte.