Üdv minden olvasónak, a következőkben a legújabb szopóág rovatunk blogbejegyzését olvashatjátok. De csapjunk is bele a lecsóba: ugye elpasszoltam a montim nagy részét (váz+villa+kerekek) és beruháztam egy Csepel Deepsapce vázra. A terv egy egyeneskormányos mindenes építése volt, a meglévő montis alkatrészek felhasználásával, ami meg is valósult, így volt is nagy öröm, boldogság (részletekről ide kattinva olvashatsz).
Aztán jött egy Tisza-tó kerülés a Deepspace-szel, amit nevezzünk csak Bogyónak (igen, a bogyó mintázatú festés után kapta a nevét) és őszintén mondom, hogy amíg a városban, rövidebb távon, nagyon adta a bullmoose kormány, annyira nem volt kényelmes hosszabb úton. Ezek után jött az elhatározás, hogy veszek egy gravel koskormányt és "visszagravelesítem", persze költségcsökkentésként megtartva a MTB alkatrészeket (hajtás, váltás, fékek).
Decathlonból beszereztem egy jóárasított koskormányt, kormányszár volt itthon és elkezdtem kutakodni a neten, hogy DYNA-SYS-es hátsó XT váltómhoz milyen fékváltókart tudnék használni... öööööö... öööööö... pár száz fórum és cikk elolvasása után rögtön éreztem, hogy megérkeztem a kompatibilitási kérdés legmélyebb bugyraiba és az otthoni mókolás, mókányolás kimeríthetetlen tárházába.
Azt kapásból leszűrtem, hogy kb. 9 sebességig volt az aranykor, amikor még (majdnem) minden (majdnem) mindennel kompatibilis volt, bár már ekkor is voltak anomáliák a rendszerek között, de a 10 sebességgel és utána elszabadult minden. Jöttek az eltérő szabványok, az eltérő húzás hosszak, az ilyen szabvány, az olyan szabványok. Shimano vonalon kb. itt vált külön a mtb és országúti váltás kompatibilitás, de persze itt is vannak trükkös megoldások pl: pull conventer (pl Jtek ShiftMate), amivel-amikkel ki lehet küszöbölni ezeket a problémákat. Ami igazán érdekes, hogy SRAM rendszerekhez jóval több ilyen megoldás létezik, ellenben, ha Shimano vonalon mozogsz, akkor isten hozott, azon a bizonyos szopóágon.
Na de térjünk vissza az én problémámhoz. Az egyedüli fékváltókar, ami kapható és kezeli mind a mtb féket (long cable pull) és 10 sebis DYNA-SYS váltót a Gevenalle GX:
kép: gevenalle.com
....és itt kifújt. A Microshift-nek ugyan van egy DYNA-SYS kompatibilis fékváltókarja, a MicroShift M100, de ennek a fék húzása úgynevezett "short cable pull"-os vagyis nem kompatibilis a mtb fékekkel.
A Gevenalle 1X10-es verziója (a honlapon össze tudod kattingatni, milyen rendszerre van szükséged), ami kompatibilis minden alkatrészemmel 179 ropogós dollár + ÁFA + VÁM, vagyis messze túlmutatott büdzsémen. Halkan megjegyzem, hogy egyébként se kapható úgy 3-4 hónapja. Osztottam szoroztam és két részre osztottam fel a problémát: kell egy "long cable pull"-os országúti fékkar (váltó nélkül) és kell egy adapter az xt váltókaromhoz vagy valamilyen kompatibilis váltási megoldás.
Hát mit mondjak, a piac nincs túltelítve long pull országúti fékkarokkal, cserébe ami van, az az egy, nem egy ökör ára. Így beruháztam az egy tektro rl520-ra , ami kb. egyedüliként elérhető Európán belül (ÁFA+VÁM-mal nem akartam megduplázni az árát):
A váltás, megint egy olyan terület, ami kész szívás. Ahhoz, hogy a tudjam használni az XT váltókart kellett volna egy 31.8-as adapter (rögzítő fül) a 22.2-es helyett, ami az egyenes kormányok szabvány átmérője... hát ilyen a világf@szán nem létezik. (Ami érdekes, hogy SRAM-hoz viszont létezik ilyen, igaz ott rögzítést jóval egyszerűbben oldották meg, mint Shimano estében.) Így berendeltem egy microshift bs-m10-r thumb shiftert, ami egy "végdugós" váltó... nem is tudom van e erre valami normális magyar kifejezés:
kép: az internet mély bugyra
Hozzáteszem az alkatrészhiány miatt erre a kis "fosra" kb 2-3 hónapot kell várni így, mivel a bringát használni is akartam, hozzáláttam a XT váltókarhoz valamilyen adaptert faragni. Persze a Microshift-hez is lehet olyan 31.8-as adaptert kapni, amivel felrakhatod a koskormányodra ezt a váltókart, hogy felső fogásban tudjál viszonylag kényelmesebben váltani, de mivel ezt a Paul Components gyártja , így 60$-os arany áron mozog, mint minden náluk:
De vissza a házilag gyártott adapterhez: egy kínai km óra tartót beáldozva, pár alátéttel megtoldva és a xt váltó tartó fülét megalázva (megvágva és megfordítva) és persze jó pár anyázás után, egész használható kis adaptert farigcsáltam össze:
Felső fogásban kényelmesen használható és ha nem nézel alá, akkor kinézetre is teljesen vállalható. (nem akartam első körben túl sok anyagot lekapni a váltótartóból, azért nincs normálisan, vonalban elvágva)
Rátoltam még egy Spigen Gearlock telefon tartót, mivel városi mindenes IS lesz és már mehettem is dolgomra:
Hozzáteszem, baromira használható így is bringa, viszont a Chrome kormánytáskámat nem tudom felcuppantani rá, mivel az XT váltókar, ahogy képen is látható pont útban van. Mivel a táskát rendszeresen használom (öv és válltáskaként is funkcionál) ezért, ahogy megjön (remélem még idén) a Microshift, akkor elbúcsúzom majd az XT váltókartól.