Nem olyan régen megjelent a MKKP Nyíregyháza facse oldalán a egy bejegyzés, ami szinte azonnal elterjedt és nem csak bringás körökben.... Persze valahol érthetően, hiszen a bejegyzés így néz ki:
Ránéz az ember és rögtön azt gondolja: "igen, megint egy értelmetlen micro kerékpárút". Nos, aki járt már arra, az tudja, hogy ez a kép elégé mesterkélt, hiszen az út másik oldalán (bal) fut be az Asszonyrészt és Nyíracsádot összekötő kerékpárút, ami persze nem látszik és azt vezették át az út jobb oldalára.
Jó-jó, de ez még mindig értelmetlen, ez mire kell?! A választ a következő szabályozás adja meg:
54. § (1) * Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
(2) * Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
(3) * Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.
(4) * Kerékpárral
a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.
Nézzük a gyakorlatban: Jössz Asszonyrész felől, az út bal oldalán és eléred Nyíracsádot. Ott ugye véget ér a kerékpárút és rá van vezetve az úttestre. Vagyis balra kanyarodva kellene rá kanyarodnod az úttestre és itt jön képbe az előbb említett szabályozás:
"b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad."
Vagyis itt le kellene szállnod és körültekintően áttolnod a másik oldalra, majd ezután visszaszállnod és a úttest jobb oldalán folytathatnád kerékpárral az utad vagy (!!!!!) és oppá (!!!!) máris értelmet nyer a fenti kép, egy ilyen bénának látszó megoldással, a balra kanyarodást kiiktatva, tereled rá az útra. Egyébként ezzel a megoldással még védi is kerékpárost, hiszen ha ez nem lenne, akkor az úton, jobb oldalt kéne visszaszállni a kerékpárra, ami lássuk be, nem mindenkinek megy kisebb-nagyobb kilengések nélkül (balesetveszély).
S lőn minden értelmet nyer... még ha bénának tűnik is ez a megoldás, itt speciel ne a tervezőket, hanem a szabályozást és kiragadott képrészletet (esetleg a közúti közlekedés szabályainak nem ismeretét, de ebbe bele se merek gondolni) hibáztassuk.