"Tekerek ezen-azon, ezt-azt..." - minden, ami tömény bringa.

BringaBuzi™

Debrecen (Diószegi) - Panoráma úti kerékpárút

2022. január 04. - korcs75

Tadám és kész van, lehet rajta gurulni... ennyike.

20220104_111718_001_s.jpg

20220104_110530_001_s.jpg

20220104_110239_s.jpg 

MTB váltás koskormányon - Microshift kormányvég váltókar

Az előző postban már kifejtettem, mekkora szívás, ha dropbar-ral, magyarul koskormánnyal akarsz 10-11-12 (stb.) sebességes montis váltót és/vagy montis tárcsafékeket használni. Amíg a fékváltókart csak aranyáron találsz ilyet, addig külön fékkart viszonylag olcsón be lehet szerezni (azt az egy fajtát, ami található: Tektro RL520), így én is külön váltókar-fékkar kombóban gondolkodtam.

Aki olvasta az előző posztot, az tudja, hogy én egy XT váltókarhoz "mókányoltam" egy ideiglenes konzolt. Ez persze, ahogy említettem csak ideiglenes megoldásnak szántam, hogy addig is tudjam használni a bringát, amíg meg nem jött a Microshift BS-M10-R  kormányvég váltókarom. Nos 3 és fél laza hónap várakozás után meg is érkezett Németországból, amiben csak az volt a pozitívum, hogy ez előrendeléssel, akkor olcsóbban tudtam megvenni, mint a mostani ára (kb 12Eft + 2000 posta).

Hozzáteszem elég szkeptikus voltam ezzel a megoldással kapcsolatban, de utána nézve ezeknek a frikciós váltókarnak, eléggé meggyőzőek voltak (a pozicionált verzióról van szó lsd. lentebb). Aki nem tudná, miről is papolok, azoknak itt egy videó  a modern frikciós váltókról: 

De hogyan is vált be ez a cucc a gyakorlatban?! A felszerelése pofon egyszerű, akinek mégse menne magától, azoknak van külön tutorial videó, a Microshift saját youtube csatornáján (én ezt utólag fedeztem fel, pedig eléggé körül jártam a témát):

Magában a csomagban a váltókaron kívül kapunk még pluszban egy váltóbovdent és egy imbuszkulcsot, viszont bovdenház nem jár hozzá, ezért azt külön be kellett szerezni, mivel a meglévő a szükségesnél rövidebb volt érthető okokból. Kicsomagolás után óvatosan visszabontottam a bandázst, mivel nem akartam újat feldobni az amúgy is 1 hete felrakott helyett. Pikk-pakk fel is raktam a váltókart, bovden befűz,  szigetelő szalaggal rögzítettem a bovdenházat, kábel beköt, egy kis finom állítás a váltófülnél (lsd. fentebbi videóban) és már kész is voltam. Jó jó, gondolhatod, ez így túl jól hangzik, hogy igaz legyen, pedig tényleg így történt. Semmi anyázás, semmi órákig tartó pepecselés, magam is meglepődtem milyen könnyedén ment.

friction1.jpg

Ahogy fentebb említettem voltak fenntartásaim a használatát illetően (mennyire fog ez simán működni), de rögtön pöpecül működött, úgyhogy én is csak pislogtam, mint a pocok a lisztben.

Ahogy a The Path Less Pedaled (kövessétek a csatornát, mezei földi halandóknak szól, nem pedig "bringanáciknak") videóban (legfelül) is látható , tényleg mindent tud, amit kell, vagyis nem érzésre kell váltani, mint a régi outikon, a vázcsövön található frikciós (fokozatmentes) váltókaroknál, hanem itt bekattannak a fokozatok, vagyis van reteszelés (pozicionálás). Ami külön fasza, hogy egyszerre több fokozatot is simán válthatunk, amit pl. az én XTR váltóm is baromi szépen lekövet, vagyis meglepően jól működik az egész rendszer. Egyedüli hátránya, hogy bizony le kell nyúlni a váltásnál és ezt szokni kell.

Mennyire nehéz ezt megszokni? Nekem kb. két nap volt. Bár itt megjegyezném, hogy sokkal könnyebben ment, mint amikor még a montis XT váltókar volt fent, mert érdekes módon az agyam nehezebben akarta elfogadni, hogy koskormánynál a fenti fogásban van a váltó. 

Ami engem kicsit idegesített, hogy bandázs végét nem lehet odafogatni a végdugóként is használt váltókarral,  így én, biztos, ami biztos alapon a kormány végénél körbetekertem még egy kis szigszalaggal, megakadályozva az esetleges "visszapöndördést", amit egyébként, ha jól bandázsolsz, simán kihagyhatsz és ahogy nézegettem a review-kat, nem is szokták megcsinálni, na de na.... 

friction2.jpg

A végeredmény elég furcsa elsőre, de elég hamar hozzászokik, mind a kinézetéhez, mind a használatához az ember. Szóval elmondhatom, hogy eddig bevállt. Tudom-tudom az itthoni gravel körökben a karbon vázakra és a hidrós fékváltókarokra megy rejszolás és ha meglátnának egy ilyen acélvázas, "hülyeváltós" gépet, rögtön vetnének egy keresztet, sőt kettőt, ha észrevennék, hogy pluszban mechanikus tárcsafékekkel van szerelve (hehehe), de elárulom,  ha ki kéne mennem a világból, akkor ezzel mennék, nem pedig a a csilivili cube-ommal (na jó a DT kerékszettet átraknám). 

MTB váltás, fékek koskormányon - Szopóág rovat

Üdv minden olvasónak, a következőkben a legújabb szopóág rovatunk blogbejegyzését olvashatjátok. De csapjunk is bele a lecsóba: ugye elpasszoltam a montim nagy részét (váz+villa+kerekek) és beruháztam egy Csepel Deepsapce vázra. A terv egy egyeneskormányos mindenes építése volt, a meglévő montis alkatrészek felhasználásával, ami meg is valósult, így volt is nagy öröm, boldogság (részletekről ide kattinva olvashatsz). 

Aztán jött egy Tisza-tó kerülés a Deepspace-szel, amit nevezzünk csak Bogyónak (igen, a bogyó mintázatú festés után kapta a nevét) és őszintén mondom, hogy amíg a városban, rövidebb távon, nagyon adta a bullmoose kormány, annyira nem volt kényelmes hosszabb úton. Ezek után jött az elhatározás, hogy veszek egy gravel koskormányt és "visszagravelesítem", persze költségcsökkentésként megtartva a MTB alkatrészeket (hajtás, váltás, fékek).

Decathlonból beszereztem egy jóárasított koskormányt, kormányszár volt itthon és elkezdtem kutakodni a neten, hogy DYNA-SYS-es hátsó XT váltómhoz milyen fékváltókart tudnék használni... öööööö... öööööö... pár száz fórum és cikk elolvasása után rögtön éreztem, hogy megérkeztem a kompatibilitási kérdés legmélyebb bugyraiba és az otthoni mókolás, mókányolás kimeríthetetlen tárházába.

Azt kapásból leszűrtem, hogy kb. 9 sebességig volt az aranykor, amikor még (majdnem) minden (majdnem) mindennel kompatibilis volt, bár már ekkor is voltak anomáliák a rendszerek között, de a 10 sebességgel és utána elszabadult minden. Jöttek az eltérő szabványok, az eltérő húzás hosszak, az ilyen szabvány, az olyan szabványok. Shimano vonalon kb. itt vált külön a mtb és országúti váltás kompatibilitás, de persze itt is vannak  trükkös megoldások pl: pull conventer (pl Jtek ShiftMate), amivel-amikkel ki lehet küszöbölni ezeket a problémákat. Ami igazán érdekes, hogy SRAM rendszerekhez jóval több ilyen megoldás létezik, ellenben, ha  Shimano vonalon mozogsz, akkor isten hozott, azon a bizonyos szopóágon.

Na de térjünk vissza az én problémámhoz. Az egyedüli fékváltókar, ami kapható és kezeli mind a mtb féket (long cable pull) és 10 sebis DYNA-SYS váltót a Gevenalle GX:

gx2-shifter.jpg

kép: gevenalle.com

....és itt kifújt. A Microshift-nek ugyan van egy DYNA-SYS kompatibilis fékváltókarja, a MicroShift M100, de ennek a fék húzása úgynevezett "short cable pull"-os vagyis nem kompatibilis a mtb fékekkel.

A Gevenalle 1X10-es verziója (a honlapon össze tudod kattingatni, milyen rendszerre van szükséged), ami kompatibilis minden alkatrészemmel 179 ropogós dollár + ÁFA + VÁM, vagyis messze túlmutatott büdzsémen. Halkan megjegyzem, hogy egyébként se kapható úgy 3-4 hónapja. Osztottam szoroztam és két részre osztottam  fel a problémát: kell egy "long cable pull"-os országúti fékkar (váltó nélkül) és kell egy adapter az xt váltókaromhoz vagy valamilyen kompatibilis váltási megoldás. 

Hát mit mondjak, a piac nincs túltelítve long pull országúti fékkarokkal, cserébe ami van, az az egy, nem egy ökör ára. Így beruháztam az egy tektro rl520-ra , ami kb. egyedüliként elérhető Európán belül (ÁFA+VÁM-mal nem akartam megduplázni az árát):

20211005_171104.jpg

A váltás, megint egy olyan terület, ami kész szívás. Ahhoz, hogy a tudjam használni az XT váltókart kellett volna egy 31.8-as adapter (rögzítő fül) a 22.2-es helyett, ami az egyenes kormányok szabvány átmérője... hát ilyen a világf@szán nem létezik. (Ami érdekes, hogy SRAM-hoz viszont létezik ilyen, igaz ott rögzítést jóval egyszerűbben oldották meg, mint Shimano estében.) Így berendeltem egy microshift bs-m10-r thumb shiftert, ami egy "végdugós" váltó... nem is tudom van e erre valami normális magyar kifejezés:

microshift_bar_end_web_01.jpgkép: az internet mély bugyra

Hozzáteszem az alkatrészhiány miatt erre a kis "fosra" kb 2-3 hónapot kell várni így, mivel a bringát használni is akartam, hozzáláttam a XT váltókarhoz valamilyen adaptert faragni. Persze a Microshift-hez is lehet olyan 31.8-as adaptert kapni, amivel felrakhatod a koskormányodra ezt a váltókart, hogy felső fogásban tudjál viszonylag kényelmesebben váltani, de mivel ezt a Paul Components gyártja , így 60$-os arany áron mozog, mint minden náluk:

De vissza a házilag gyártott adapterhez: egy kínai km óra tartót beáldozva, pár alátéttel megtoldva és a xt váltó tartó fülét megalázva (megvágva és megfordítva) és persze jó pár anyázás után, egész használható kis adaptert farigcsáltam össze:

20211005_171034.jpg

20211005_170947.jpg

Felső fogásban kényelmesen használható és ha nem nézel alá, akkor kinézetre is teljesen vállalható. (nem akartam első körben túl sok anyagot lekapni a váltótartóból, azért nincs normálisan, vonalban elvágva)

Rátoltam még egy Spigen Gearlock telefon tartót, mivel városi mindenes IS lesz és már mehettem is dolgomra:

20211006_093553.jpg

Hozzáteszem, baromira használható így is bringa, viszont a Chrome kormánytáskámat nem tudom felcuppantani rá, mivel az XT váltókar, ahogy képen is látható pont útban van. Mivel a táskát rendszeresen használom (öv és válltáskaként is funkcionál) ezért, ahogy megjön (remélem még idén) a Microshift, akkor elbúcsúzom majd az XT váltókartól.

Mi is az a kerékpár...

Sokakban még él az a téves nézet, hogy minden 300W-nál kisebb teljesítményű, elektromos vagy belsőégésű motoros robogó szerű tárgy kerékpárnak számít, függetlenül, hogy van e rajta pedál vagy nem. Nos van egy rossz hírem ezeknek az embereknek, hogy ez már viszonylag régen nem így van. De lássuk mi számít kerékpárnak: 

1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ):

"Kerékpár: olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el."

"Segédmotoros kerékpár: a külön jogszabályban L1e járműkategóriába sorolt kétkerekű, L2e járműkategóriába sorolt háromkerekű jármű, továbbá az L6e járműkategóriába sorolt quad és mopedautó."

Az L6e-től tekintsünk el, de lássuk a másik két kategóriát:

Kétkerekű típus (L1e):
– belsőégésű motor esetén a hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3,
– elektromos motor esetén a legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW.

Háromkerekű típus (L2e):
– a motor szikragyújtású és a hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3,
– belsőégésű motor esetén a legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW,
– elektromos motor esetén a legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW.

A fentiekből is látható, hogy a pedállal nem rendelkező és/vagy önálló, emberi erő nélküli, mozgásra is képes elektromos/belsőégésű motoros járművek nem számítanak kerékpárnak. Igen ezek azok, amivel főleg az idősebb korosztály mászkál abban a tudatban, hogy ez kerékpárnak számít. Mutatok egy példát: