"Tekerek ezen-azon, ezt-azt..." - minden, ami tömény bringa.

BringaBuzi™

Project Pink - PP

2020. július 24. - korcs75

Miután Krumpli új vázat kapott, volt pár nap, amikor Ritty használta a gépsárkányt, mivel az övé éppen szervizelés alatt állt. Bár első napon pont összeszedett egy külső gyilkos defektet, de ezt leszámítva, annyira megtetszett neki a sima egysebességes, suhanós "fíling", hogy amikor felvetttem neki, hogy felszabaduló Royal AL vázból + a benne használt Ideal karbon villából, lehetne építeni neki is valami hasonlót, lelkesen támogatta az ötletet.  

Okéééé ez számomra is meglepő volt, de mióta megvan a superior-a valahogy átértékelődött benne a bringákhoz való viszonya és én is beláttam egy nőnek igenis az kell, hogy olyan bringája legyen, amit külsőleg is nagyon tud szeretni. Igen kedves férfi társaim, a nők legtöbbször lesz@rják, hogy fűűű nézd azt a bringát, ezzel meg azzal van szerelve és csak X kg. A nőknek az kell, hogy el tudjanak veszni a külső részletekben, hogy hű ez a szín mennyire pöpec... és ott az, az a kis más színű betétet mennyire eltalálták.

Szóval és tettel elindult a tervezés milyen legyen az új gép. Sokat nem kellett agyalni a végeredményhez: sötét rózsaszín, egy kis csillámmal, fekete kiegészítőkkel. A hajtást másoljuk Krumpliról, mert az tartós és bevált (Schindelhauer - Single Speed agy és Alfine hajtókar), de többi cucc jöjjön Csepeltől. Okééééés, hát akkor keressünk fényezőt Debrecenben, aki bevállalja a váz festését. Pár (száz) telefon után a porfestés kiesett, "csak meghatározott színpalettával" dolgoznak mindenhol, csillám?! Háááát.... pirosban van metálos fényű, de csak abban. Jó elengedtem....

Jó akkor keressünk "normális" fényezőt... sajnos Debrecenben olyan, mint pl. Buda FCKN Pesten GriN vagy csak hasonló minőségben, kerékpárvázat is bevállaló fényező, nem létezik (vagy nekem nem sikerült találnom, ha tudsz plz oszd meg a komment szekcióban és örökké áldani fogom a neved), De miért is lenne az ország második legnagyobb városában?! Az itteni fényezők általában csak autóban gondolkodnak és egyébként is "a kerékpárváz festés iszonyat macera, nem éri meg"... Végül Józsán találtam egy srácot, aki bevállalta és "pikk-pakk" a 8. lebeszélt időpontra már el is készült a festés, "pár" hét csúszással és pár lakk megfolyással...(remélem átérzed a kínt, amit én is éreztem).  

A festés folyamatos csúszásának köszönhetően, a külföldről rendelt alkatrészek is befutottak és bár Isten látja lelkem, próbáltam mindent itthon beszerezni, de pl. hiába írtam a Massive Bike-nak, náluk régen forgalmaztak Schindelhauer Single Speed agyat, valahogy elfelejtettek válaszolni, így az agyat és a Shimano Alfine hajtókart külföldről szereztem be. Ez utóbbit az itthoni ár töredékéért, 40Eft helyet 25 körül. Hát igen, a pénz nagy úr.

Amikor kézhez kaptam a vázat, az gyönyörű magenta rózsaszínben tündökölt, az eredeti "mélyrózsaszín" koncepció helyett (esküszöm nem szponzorál a T-Mobile, hehehehe), de őszinten? Akkor már elengedtem ezt a fényezés dolgot. Ez van, ezt kell szeretni. Időközben viszont felfedeztem, hogy a Csepel rózsaszín markolata pont ilyen színben tündököl, juhúúúú, lesz itt koncepció, igaz kicsit módosítva! Ezután már csak összeválogattuk a hiányzó alkatrészeket a Gyöngyben (kösz srácok, mint mindig), ahol össze is dobták nekem.

A végén már csak fel kellett nyalni rá az eredeti minta alapján készült Csepel logó matricáját (kösz Edó és Fityisz), ami még az eredeti koncepció része volt, mivel az originál ezüst vázon is baromira bejött a Csepel felirat dizájnja.  A végeredmény elég ütős lett, még úgy is hogy a szín módosult és a fotó sem adja vissza az extra csillogását a váznak, közvetlen napfényben.

img_20200723_161457_046.jpg

Egy ideális világban persze nem matrica lenne rajta, hanem a logó is festett lenne. Tervben van még egy kis játék a fékek színével és a gyorskötözős bowden vezetés lecserélése. Sárvédő is fel fog cuppani rá, mivel egy napi szinten használt városi suhanós lesz, nem pedig vitrinbringa. 

Bowdenvezető

Aki már épített track vázon alapuló, egysebességes, városi rohangálós bringát és netalántán a KRESZ követelményeinek is meg akart felelni (első és hátsó féket is rakni rá), akkor tuti szembesült azzal a "problémával", hogy bowdenvezető bizony hiányzik ezeken a vázakon. Mivel éppen egy építős projektben vagyok (erről majd később lesz cikk) és megy az agyalás a bovdenház rögzítésén, gondoltam idetolom a két legismertebb utólag felrakható bowdenvezető típust, hátha valakinek jól jön.

Persze legtöbben, pofon egyszerűen, gyorskötegelővel odahúzzák a bovdenházat a felsőcsőhöz és máris  "problem solved". Taps, ováció, jár a nyalóka! Na de mi van azokkal, akik egy kicsit dizájnolni akarnak és a gyorskötegelő nem jöhet szóba. Nekik lehet opció a ragasztható bowdenvezető:

0002692_blb-3m-cable-holder-black.jpeg

 

Ezekből azért elég sok van a piacon, főleg műanyag verzió: BBB, XCL stb... Ha viszont nem bízol a ragasztásban, akkor ott van a fém, csavaros verzió, amiből itthon, talán a Dia-Compe által gyártott a legismertebb és az egyik legsukárabb:

dia-compe-felsocsore-csavaros-kabelvezeto.jpgDia-Compe casing-clips  

Ez utóbbiból, érdekes módon, itthon szinte csak az ezüst verzió kapható, miközben a Dia-Compe a szivárvány minden színében gyártja (könyörgöm hozzanak már be feketét is):

clips.jpeg

A lényeges különbség a két típus között, az az ár. Amíg a ragasztható verzióból, egy szett ára már 1500-2000Ft körül ki lehet fogni, addig a csavaros Dia Compe darabja 1000Ft körül mozog, nem is beszélve, ha netán Cinelli logósat szeretnél (Cinelli Stopper C-Wing), amiből egy 3 db-os készletet 6000Ft fölött tudsz beszerezni. Igaz, a teljesség kedvéért hozzáteszem, hogy a ragasztható típusból a fém verziók se túl olcsóak.

Debrecen - Nagyvárad kerékpárút

Nagyon úgy tűnik, hogy tervek szerint, idén júniusra elkészülő, összefüggő kerékpárút munkálatai leálltak. A Sáránd Mikepércs közötti szakasz felújítása (beszéljünk inkább újraépítésről, mert a most létező valami, minden csak nem kerékpárút) el sem kezdődött és a Sáránd - Csemetekert közti szakasz építése is leállt és elindult az enyészet felé:

dn2.jpg

Igen, az ott középen a vacsi új, épülő bringaút 

dn1.jpg

Az alap nem túl "emberes"

Oké lehet mondani, hogy a vírus mindent átírt, de érdekes módon a stadionok építése se állt le... De, hogy legyen valami pozitív hír is: az eddigi kommunikálással ellentétben, a nagyjaink is észlelték, hogy bizony nem csak a Tépe és Berettyóújfalu közötti, 8,3km-es szakasz hiányzik a szépen hangzó "összefüggő kerékpárúthoz" és ez egy tavalyi hirado.hu-s cikkben, mint  tény, meg is jelent:

Vitányi István országgyűlési képviselő emlékeztetett rá, hogy a Debrecen és Mikepércs között kiépült kerékpárút után a mostani, valamint a Mikepércs–Sáránd, illetve a Csemetekert és Sáránd közötti szakasz kiépítése van hátra. „A 8,3 km-es szakasz alapkövének lerakása után elmondhatjuk, jó biharinak lenni, hiszen soha ekkora fejlesztések nem valósultak meg a térségben” – hangsúlyozta a képviselő. - forrás: hirado.hu

Nincs sárvédőszem? Axiom Runner!

Nem tudom ki hallott már az Axiom nevű márkáról, de nem csodálkoznék, ha még soha. Főleg sárvédőben és csomagtartóban utaznak viszont van két termékük, amivel igazán dizájnosan tudod megoldani, hogy a sárvédőszem nélküli bringádra is fel tudj szerelni hagyományos rendszerű sárvédőket.

Az első megoldás a legegyszerűbb és gyorszáras bringákra megoldás (de szerintem van ott elég anyag, hogy megfúrd egy 10-es tengelyhez), ez nem más mint Axle Runner:

axiom-axle-runners-pair.jpg 

axle-runners-on.jpg

Ára 18-30 dolcsi között váltakozik (plusz posta) és egy szettben 4 db sárvédő konzolt kapsz.

A másik verzió a szokásos vázra támaszkodó konzol megoldás a Frame Runner Kit, amit külön elég nehéz levadászni (az Axiomnál se találtam meg külön, csak sárvédő szettben), de ha ügyes vagy találhatsz a neten 30 dolcsiért:

resize.jpg

Tudom vannak ennél olcsóbb, házi megoldások, de azért lássuk be az Axle Runner baromi fancy és egész takaros kis cnc munka.

Krumpli X

"Krumpli nem vész el, csak átalakul".... őszintén nem is tudom megszámolni, hogy hányszor építettem már át a városi rohangálós bringámat, Krumplit, de elég jól dokumentáltam itt a blogon, szóval, ha rákeresel, lesz pár napnyi olvasnivalód hehehehe.

Az első bejegyzés még 2008-ból van, ahol megszületett a terv egy városi shitbike összedobására minimál pénzből (és egy bazinagy, ingyen kukázott, 60-as vázból), amit utána elkerülhetetlenül elkezdtem fejlesztgetni, szépítgetni. Bár az eredeti alkatrészekből már egy darab sincs meg, hiszen azóta eltelt röpke 12 év, de egyvalami mégis örök Krumpliban, mégpedig az, hogy mindig is Csepel váza volt.

Én tudom, hogy sokakban megvan ez a "csak egy Csepel" életérzés, meg alapból lefikáznak mindent, ami Csepel, de bevallom egy-két mellé fúrt lyukon kívül soha nem volt problémám a vázakkal, mindet szerettem (Touring, Torpedo, Royal, Royal AL)... Általában mindig az aktuális váz volt a kedvenc, hiszen valamiért mindig jobb volt, mint az előző Ez alól kivétel az első generációs Royal AL, amit mai napig imádok és nem is tervezem eladni (új projekt alert!!!):

img_20180922_171118.jpg

"Mondd lav, lav laaaav"

Tovább

Karantén napló 2 - best buy?!

Imádom a Bagaboo Jumbo (S) táskám, baromi jól van megtervezve és minden IS elfér benne. Egyedül amit másképpen csinálnék, ha most venném, az az lenne, hogy laptop tartót rendelnék bele. Viszont nyárra, amikor jóval kevesebb cuccot hurcolászok magammal már szerettem volna valami hasonló, de kisebb táskát. Először ki is néztem egy Bagaboo Lizzy-t, de mivel nem volt sürgős (karantén plz), így volt időm nézelődni a különböző márkák közt, igazán a keretbe se fért bele, mert úgy 20 körül szántam rá. 

Nem is tudom, hogy dobta fel a google a Shimano Tokyo commuter táskáit (halkan megjegyzem, nem is tudtam, hogy ilyet IS gyárt a Shimano), de elég pofásnak tűntek. Alapból bennük volt minden, amit szerettem volna: molle rendszerű pántok (hiplok lakatomnak ideális függesztési pont), elszeparált laptop tartó zseb, rolltop kialakítás. 3 méretben kaphatóak: 15, 17, 23 literesben, az ára pedig........... te jóságos éééééééég 40-43Eft itthon:

tokyo.jpgOké, akkor erről ennyit, Shimano Tokyo elvetve. Na és ekkor jött be a google csodálatos személyre szabott reklámozási stratégiája, vagyis, hogy amire többször rákeresel, azt utána kapcsiból nyomja is az arcodba, mint reklámozott terméket, ezzel ösztönözve, hogy "vegyed megfelé!!!". Ez valamikor jó, valamikor iszonyat idegesítő. Az én esetemben az előbbi volt, mivel feldobott egy ebay-es lehetőséget, amit bevallom, kicsit kétkedve fogadtam:

tokyo2.jpg

Upsz, postával kb a fele az itthoni árnak, az eladó egy lecsekkolható UK bringabolt, oké a kéknél nekem jobban bejönne a fekete, de ez sem rossz. Egyszer élünk (bocs buddhisták), megvettem (majd cikk is lesz róla).

A táska megjött, original shimano, vagyis profi, mert mint tudjuk, a shimano nem (nagyon) gyárt szar cuccokat. De mi a tökömért volt ez ennyire olcsó (a magyar árhoz képes - még a 27% ÁFA-val is), hol van a trükk?! Igazán sehol, csak annyi az egész, hogy a shimano időközben frissítette, átvariálta ezt a modellt és a régebbi verziót leértékelve kiszórják (már ahol ez szokás,de mint tudjuk, ez nálunk nem jellemző).

Ha úgy nézem, de jól jártam, mert van egy pöpec táskám féláron, másrészt én (egyéni vélemény!!!) sajnálom, hogy ennyire szar forint árfolyam mellett, még mindig érdemes külföldről megvenni sok mindent, amivel nem igazán támogatom az itthoni bringaboltokat. De hát én se fosom a pénzt.

Polírozzá'

Az országútim pár éve pimpelésen esett át, szigorúan csak a látványt tekintve, mert minden rajta lévő alkatrésszel és technikával elégedett voltam, vagyok. Teljesen az ízlésemnek megfelelően alakítottam, de biztos nektek is volt hasonló érzésetek, amikor a kerékpár teljesen rendben van, de mégis az évek során ráunsz és mégis van annyi eszed, hogy nem eladod, hogy vegyél egy kicsivel modernebbet (nem kicsivel drágábban), hanem amid van, azon hajtasz végre ráncfelvarrást.

Na ezt történt nálam is nagyjából 4 éve. Amikor is a gyári festés lekerült a vázról és egy autotuning, alufelni polírozással foglalkozó cég tükörpolírral végigment a vázon. Csodaszép is lett, megkaptam a hozzá tartozó utasítást is, hogyha vizes lesz egy száraz ronggyal töröljem le és kész. Ez ment is jó darabig, de mégis veszített a fényéből a polírozás, leginkább a felsőcsövön, ahova ráülök, például piros lámpánál, vagy csupasz kézzel rendszeresen hozzáérek. Fontos tudnivaló, hogy le is akartam lakkoztatni a vázat, de a nyers polírozott alut nem lehet lakkozni, így maradt csak szimplán a polírozott felület.

Valamilyen módon vissza akartam adni a fényességét a váznak és erre teszt jelleggel két módszert próbáltam ki.

Előkészítettem a tetthelyet és próbára tettem az anyagokat. Az egyik a mindenki által otthon is elérhető termék nem más, mint a közönséges fogkrém. A másik egy autófesték boltban vásárolt polírpaszta.
A kép jól szemléltet.

trek_outi_polir2.png

A fogkrém is javított valamit a fényességen, de nem annyit, hogy megérje bíbelődni vele. A polírpaszta szépen tette a dolgát és a hatás is önmagáért beszél. Az ára sem sok és egy tubus jó pár alkalomra elég lesz. A pasztát közvetlenül a vázra vittem fel és egy rongydarabbal, körkörös mozgással tisztítottam a felületet.

Ma kimentem bringázni és a megszokott használat mellett a polírozott felület még tart. Biztosan veszít majd a fényéből ez is idővel, de az sincs, hogy minden tekerés után kezdhetem elölről.

dry wax - ezzel kenjed

A héten mentem egy "egyéni szabadidős sporttevékenység"-et itt a halápi dűnéken, a piros jelzést követve Martinkától egészen a Halápi csárdáig.

92020728_223126918795995_8526021505790771200_n.jpg

Imádod

 

Kiváló alkalom volt ez arra, hogy "edződjek", valamint, hogy az új lánc kenőanyagomat is próbára tegyem.

Az ígéret így szólt a tubuson:
• Professzionális kenőanyag.
• A viasz behatol a lánc legbelső részeibe és lerakódik az összes apró nyílásba.
• A Soudal Dry Wax segítségével kevésbé gyorsan tapad meg a kosz a láncon.

A tubus tartalma is ezt igazolta. A lánc nem kajálta a homokot, a tekerés után letöröltem a láncot (rongyon sem hagyott nyomot), majd megkentem ismételten. Nice and clean.

Fontos, mielőtt először felkened, teljesen zsírtalanítani és puceválni kell a rendszert. Én váltáscsere óta ezt használom, vagyis a sor és az első tányér tiszta volt, a láncból meg kimostam a gyári zsírt és azután tettem fel.

Nem ajánlom a városi (vagy másod) bicajodra locsolni, csak akkor ha azt is -az időt rászánva- totál letakarítod, különben semmit nem ér a wax, ledobja a kicsit koszos lánc is.

Eddig tetszik, nem csillog a lánc és a sor sem, könnyű tisztán tartani és nem nyiszorog.

92319686_250740609450508_1915289504000770048_n.jpg

süti beállítások módosítása
Mobil