"Tekerek ezen-azon, ezt-azt..." - minden, ami tömény bringa.

BringaBuzi™

Nyíracsádi kerékpárút - Mi az értelme?

2018. október 26. - korcs75

Nem olyan régen megjelent a MKKP Nyíregyháza facse oldalán a egy bejegyzés, ami szinte azonnal elterjedt és nem csak bringás körökben.... Persze valahol érthetően, hiszen a bejegyzés így néz ki: 

Ránéz az ember és rögtön azt gondolja: "igen, megint egy értelmetlen micro kerékpárút". Nos, aki járt már arra, az tudja, hogy ez a kép elégé mesterkélt, hiszen az út másik oldalán (bal) fut be az Asszonyrészt és Nyíracsádot összekötő kerékpárút, ami persze nem látszik és azt vezették át az út jobb oldalára. 

Jó-jó, de ez még mindig értelmetlen, ez mire kell?! A választ a következő szabályozás adja meg:

54. § (1) *  Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg - ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik - a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.
(2) *  Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.
(3) *  Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.
(4) *  Kerékpárral
  a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá
  b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad.
A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva - a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint - kell az úttesten áthaladnia.

Nézzük a gyakorlatban: Jössz Asszonyrész felől, az út bal oldalán és eléred Nyíracsádot. Ott ugye véget ér a kerékpárút és rá van vezetve az úttestre. Vagyis balra kanyarodva kellene rá kanyarodnod az úttestre és itt jön képbe az előbb említett szabályozás:

"b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni
nem szabad."

Vagyis itt le kellene szállnod és körültekintően áttolnod a másik oldalra, majd ezután visszaszállnod és a úttest jobb oldalán folytathatnád kerékpárral az utad vagy (!!!!!) és oppá (!!!!) máris értelmet nyer a fenti kép, egy ilyen bénának látszó megoldással, a balra kanyarodást kiiktatva, tereled rá az útra. Egyébként ezzel a megoldással még védi is kerékpárost, hiszen ha ez nem lenne, akkor az úton, jobb oldalt kéne visszaszállni a kerékpárra, ami lássuk be, nem mindenkinek megy kisebb-nagyobb kilengések nélkül (balesetveszély). 

S lőn minden értelmet nyer... még ha bénának tűnik is ez a megoldás, itt speciel ne a tervezőket, hanem a szabályozást és kiragadott képrészletet (esetleg a közúti közlekedés szabályainak nem ismeretét, de ebbe bele se merek gondolni) hibáztassuk. 

Tanulószoba: TWI

TWI??? Mi a franc ez? Bevallom sose hallottam róla egészen addig, amíg Krumplin cserés nem lett a külső és beszerzett Continental Ultra Sport 2-es gummán meg nem láttam ezt:

img_20180922_154653.jpg

Két, pici bemélyedés a futófelületen. Mivel a címke alatt volt és soha nem láttam ilyet, feltételeztem, hogy ez valami gyári hiba, esetleg hibás tárolás eredménye. Írtam is levelet, mind a Continak , mind a webshopnak, ahol vettem a gummát, hogy WTF?! Megdöbbentem a válaszokon.

Ez kérlek szépen nem más, mint kopásjelzők, avagy TWI (Tread wear indicator). Hogy miért nem láttam még ilyet? Mert sose vettem drágább conti külső, mivel sokáig ez a jelzés kizárólag csak a GP4000SII, GP4000S, GP4000, GP Attack/Force, GPTT, Grand Prix, Grand Prix GT, GP 4Season, Gator Hardshell, Gatorskin, Grand Prix Classic külsőkön volt megtalálható.

De mi ez az egész?! Ez a kis lyuk arra szolgál, hogy jelezze, ha gumid már annyira el van kopva, hogy nem biztonságos, vagyis amikor a körülötte lévő gumi annyira lekopik, hogy eltűnik ez a kis bemélyedés, akkor ideje külsőt cserélni. Egyébként a pöttyök helyét az oldalfalon egy TWI felirat is jelzi:

treadwearindicator_with_guides_300.jpg

A Continental-tól kapott levélben jelezték, hogy az összes verseny, city trekking és e-bike külsőn is bevezették vagy bevezetik ezt a jelölést, tehát már nem csak a fent említett gummákon, hanem szinte minden terméken megjelenhet a TWI.  

WAX - kettőből nulla

Weldite TF2 Dry Wax és BikeWorkX Star Wax Dry... két wax és kettőből nulla. BikeWorkX wax kevésbé hajlamos felszedni a koszt, de cserébe kb. 100km-enként nyomhatod a láncodra (időjárástól függően, néha annyit se bír). A TF2 ugyan tovább tart, de hajlamos felszedni a dzsuvát és ha nem szeretnéd, hogy nyöszörögjön a láncod, akkor minden nagyobb tekerés előtt "kend" át. Melyiket ajánlanám városi ingázásra (amire én használnom)?! Egyiket sem. Még reménykedek Squirt-ben, szóval egyenlőre még nem adom fel.... lehet bevállalom még a Wend-et is, de egy valami tuti biztos: nem kezdek el otthon wax-ot gyártani különböző anyagok keverésével, vagyis maradok a gyári kiszereléseknél. Viszont amíg megjön a Squirt, tuti visszatérek a jó öreg láncolajhoz...  

Wax wax baby - Weldtite TF2 Ultra Dry Chain Wax

Vakszoljunk ismét. Miért?! Mivel a BikeWorkX Chain star Wax dry verziója nem igazán vált be. Lehet a hagyományos verzió (amit igazából rendelni akartam, de valamiért az ebike-os srácok ezt küldték) jobban beválik egy ingázós-edző gépen, de ez a víztiszta folyadék már kezdettől fogva a király új ruháját juttatta eszembe. Annyira bennem volt ez az érzés, hogy egy próbát is csináltam arról, hogy tényleg képez e valamilyen réteget ez a lötty, vagy csak egy orbitális átb@szás részese vagyok, a bráner rossz oldalán. Nos, egy fényes fekete felületre csepegtetett pár csepp lötyi után megnyugodtam, az oldóanyag elpárolgása után, tényleg kialakult egy nagyon vékony wax réteg:

img_20180716_094753.jpg

Tovább

Force Edie - napszemüveg

Megvan az az érzés, amikor megállsz a pirosnál és tudod, hogy elfelejtettél valamit. Szinte ugyanabban a pillanatban már dőlsz is el oldalra, mivel az a valami, az spd kicsatolása volt. Na nem azért taknyálsz, mert még nem szoktad meg a klipszes cipőt, hanem, mert valahol totál máshol járt az eszed. Na ez velem úgy 4-5 évente fordul elő, de idén valahogy merengőbb lehettem, mivel már kétszer is pereceltem így. Ezzel nincs is semmi gáz, simán túléled, ha kiröhög az összes járókelő, autós vagy egy egész busznyi utas, legalább szereztél nekik egy vidám napot. Nagyobb gáz, ha elfelejted, hogy a kődrága napszemüvegedet előtte, egy félórával, felraktad a bukódra és az eldőlés után már nincs a helyén és erre csak másnap döbbensz rá. Hát én pontosan így jártam.

Mit tesz az ember ilyenkor, beszerez egy másikat napszemüveget. Persze előbb szétnéz az ember a bringás szemüveg "piacon", ha már veszünk valamit, akkor az legyen trendi. Mivel újra divatba jöttek az "egybetök", összefüggő lencsés napszemüvegek így én is ezen a vonalon indultam el. Nem akartam kődrágát, mivel rossz szokásom dobálni és/vagy elhagyni a bringás napszemüvegeket. Emiatt kizártam a fotokromatikus (fényre sötétedő) lencsével rendelkezőket is, mivel azok pótlása egy nagyobb karc után nem két forint.

Elég sokat keresgéltem ...és mivel a google is érzékelte, hogy bringás napszemüveget keresek, feldobta a köv. videót:

Force.... hm... van egy Force mezem, ami egészen bevállt, hiszen kb 2/3-ad áron tudja azt, ami egy márkásabb társa. Nézzük, mit tud:

Tovább

kiWAXolva

Nemrég Csipisznek volt egy kiváló cikke (nyali-fali) a waxolásról, ami új löketet adott nekem is, a wax-ra, mint kenőanyagra áttérésre. Bevallom nálam a fő motiváló erő baromira nem szakmai kíváncsiság, hanem ez:

img_20180705_090442.jpg

Egyszerűen rühellem az olajos trutyit. Na de irány a net, google a barátod. Az itthoni piacot ismerve, nem számítottam semmi jóra a beszerezhető wax-ok piacán. Aztán persze jól meglepődtem, hogy mégis van itthon választék: Weldite TF2 Dry Wax, Squirt, BikeWorkX Star Wax stb... tiszta tobzódás. Wow!

Tovább

Hide My Bell

Kevés szánalmasabb látvány van, mint egy ízig-vérig versenyre tervezett gépre felpattintott csengő. Bár már kezdik gyártók is belátni, hogy a sok országban kötelező tartozékra ráfér az újragondolás. Szerintem mindenki ismeri a Knog Oi-t, ahol végre úgy design-olták át a csengőt, hogy már egy versenygépre felcsattintva se rondít belel (annyira) az összhatásba. Aki viszont teljesen mentesíteni akarja a kormányát a csengőtől azoknak tökéletes alternatív megoldás a Hide My Bell Computer Mount:  

hidemybell-regular.jpg

Tovább

Előzni tudsz-e?

Mostanában egyre többször előznek úgy városon kívül, hogy szinte neccel (közvetlenül mellettem megy el) egy-egy autó, amire természetesen anyázom egy jót és elmorzsolom a "Ha van gyereked kívánom, hogy mellette is így menjenek el, amikor biciklizik" hozsannám. Ezek után meglepődve látom, hogy a "jókívánságaim" célpontja csak átmegy a szemközti sávba, majd visszatér... "Mirű beszísz tezsvírem?!" A következő ábra mindent megmagyaráz: 

fb_img_1528823406905.jpg

A zölddel jelölt útvonal lenne egy ideális előzés a bringás szempontjából, a másik (pirossal jelölt) pedig, ahogy nagyon sokan előznek. Egyszerűen rosszul mérik fel a távolságot és/vagy sebességet, így hiába van az előzés "csúcsán" a másik sávban már megfelelő oldaltávolságra, már rég túl van az előzésen és már rég frászt hozta a bringásra.  Szóval kedves gépjárművezetők "plíz" figyeljetek oda erre. Köszönöm!

süti beállítások módosítása
Mobil